27 December 2008

Iktibar Dari Bencana Tsunami..

Pagi ini agak terkesima saya bila menatap muka hadapan akhbar Utusan Malaysia dimana terpampang gambar mangsa-mangsa tsunami memohon doa di bawah kapal yang tersangkut di bumbung sebuah rumah di Kampong Lampulo, Banda Aceh. Perasaan itu hadir mungkin disebabkan alam bawah sedar saya telah dirangsang tatkala melihat gambar tersebut. Ia menyebabkan minda terus mengimbas saat-saat berada di sana menyaksikan sendiri kapal tersebut yang betul-betul tersangkut di atas sebuah rumah. Dalam jaraknya jauh beberapa kilometer dari laut adalah mustahil untuk kapal tersebut berada di atas bumbung rumah. Tetapi dengan kekuasaan Allah s.w.t. kapal nelayan ini telah dilambung ombak dan berada di atas rumah ini akibat tsunami. Lebih menginsafkan apabila mendapat tahu 59 nyawa telah terselamat dari musibah tersebut disebabkan berada di atas kapal ini. Tiada kata apa yang dapat dilafazkan melainkan “Maha Suci Allah” yang menjadikan semua ini.
Peristiwa tsunami yang berlaku pada tanggal 26 Disember 2004 memang memberikan makna yang cukup mendalam kepada saya. Sebagai mahasiswa tahun akhir IAIN Ar-Raniry Aceh pada tahun tersebut rasa kesyukuran dipanjatkan kepada Allah s.w.t. kerana pada masa kejadian saya tidak berada di bumi Aceh kerana menjalani praktikum di Pemadam Negeri Pulau Pinang. Berbeza dengan rakan-rakan saya yang masih menuntut di Aceh ketika itu semuanya dapat merasai bencana tsunami ini. Walaupun keadaan agak gawat ketika itu, Alhamdulillah kesemua pelajar Malaysia terselamat.
Pada hemat saya, walau sebesar mana sekalipun tragedi, musibah, malapetaka, bencana, atau ujian berlaku ia tidak akan memberi kesan sekiranya kita masih seperti dahulu iaitu tidak mahu mengambil iktibar. Lebih dahsyat lagi sekiranya perkara itu benar-benar berlaku di depan mata sendiri tetapi kita masih tidak mahu berubah. Saya tinggalkan coretan ini dengan satu mutiara minda untuk direnungkan bersama:
'
'
'
"Orang pandai belajar daripada kesilapan sendiri, Orang bijaksana belajar daripada kesilapan orang lain, Orang yang bebal enggan ataupun gagal belajar daripada setiap kesilapannya."


'
'

No comments: