27 November 2009

Salam Aidil Adha Dari Putrajaya


Hari ini umat Islam menyambut sambutan Hari Raya Aidil Adha atau lebih sinonim dengan panggilan hari raya korban di kalangan penduduk kampung. Maka akan banyaklah terdapat lembu2 dan haiwan lain yang akan dikorbankan sempena menunaikan ibadah korban. Berbeza dengan perayaan Aidilfitri, perayaan Aidil Adha ini sebenarnya lebih bermakna bagi individu yang menunaikan ibadah haji di tanah suci dan individu yang melakukan ibadah korban kerana mereka beroleh sesuatu ganjaran daripada amalan tersebut. Kita yang tidak berkeupayaan melakukannya pula hanyalah menumpang tetapi tidak salah untuk turut meraikannya.
Bagi saya pula, tahun ini adalah tahun kedua selepas berumah tangga di mana saya dan isteri tidak pulang berhari raya bersama dengan kaum keluarga di kampung. Empat tahun sebelumnya begitu juga, di mana kami hanya beraya di rumah sewa yang terletak di Puchong kerana masalah kewangan membuatkan kami tidak mampu untuk pulang. Kini bukannya masalah kewangan menjadi penyebab tetapi lantaran masih ada tugasan yang perlu diselesaikan dan memandangkan isteri saya sibuk menghadap nota2 kerana menduduki peperiksaan maka pengorbanan tidak pulang berhari raya di kampung dilakukan semata2 untuk memberi peluang kepadanya agar dapat melakukan yang terbaik.
Kepada individu yang pulang berhari raya di kampung halaman berhati2lah ketika memandu dan sekiranya berada di kawasan yang banjir pastikan anak2 tidak bermain air supaya tiada yang terkorban di hari raya korban. Ambillah peluang untuk merapatkan tali ikatan kekeluargaan dan silaturrahim sesama umat. Buat sahabat2 yang sedang menunaikan haji di tanah suci dan semua umat Islam di sana didoakan agar kalian beroleh ganjaran haji yang mabrur dan sentiasa di dalam lindungan Allah s.w.t. Kuatkan semangat menghadapi dugaan di sana dan doakan pula kami menyusul selepas ini. Semoga amalan yang dilakukan mendapat keredhaan dan keberkatan daripada Nya. Buat sanak saudara dan sahabat handai atau sesiapa yang mengenali diri ini, mohon ribuan keampunan dan kemaafan dari kami sekeluarga di Putrajaya. Kullu 'am wa antum bi alfin khoir.
'
"Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, t
etapi yang sampai kepadanya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan taqwa dari kamu. Demikianlah ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjuk-Nya.
dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya"
(Surah Al-Hajj : 37)
'
'

No comments: