28 January 2009

Catur, Mencatur Dan Percaturan

Persoalan mencatur satu percaturan kebiasaannya adalah persoalan yang berlegar di sekitar pemimpin. Ini kerana secara kebiasaannya hanya pemimpin berhak mencatur kerana mereka mempunyai kuasa dan pengaruh walaupun sebaliknya penentuan sebenar dibuat oleh ahli atau majoriti. Baru-baru saya berhadapan dengan realiti yang telah saya sebutkan. Pada asasnya pemimpin yang memegang jawatan terdahulu dilihat berlapang dada menerima kepimpinan baru tetapi timbul pula masalah di kalangan ahli dan kepimpinan baru yang merasakan mereka tidak serasi untuk bersama memikul jawatan yang diamanahkan. Sebenarnya sesiapa sahaja sekiranya diberi peluang memegang amanah memang hanya akan berkolaborasi dengan orang yang disukainya sahaja. Tetapi mana mungkin berlaku demikian di dalam sebuah organisasi besar yang diwakili oleh pelbagai watak dan karakter manusia. Pastinya setiap individu ini mempunyai cara berfikir dan tindakan yang berbeza-beza. Alangkan di dalam sesebuah rumahtangga yang majoritinya kecil pun sudah mempunyai perbezaan sehingga kadangkala berlaku perceraian.
Antara kehendak dan kemahuan, harus diingat ketentuan Illahi sebenarnya melebihi segalanya. Sebagai makhluk yang diciptakan kita kena menerima hakikat bahawa kita boleh merancang dan mencatur tetapi hakikat dan ketentuan adalah dari Allah s.w.t yang Maha Mengetahui. Yakinlah bahawa segala yang terjadi pasti ada hikmah yang tersembunyi. Belajarlah berlapang dada untuk menerima segala ketentuan yang ditentukanNYA. Lupakan sebentar titik perbezaan, bergandinglah di atas titik persamaan dan atas nama perjuangan. Sebahagian kata-kata perjuangan seorang mujahid agung untuk direnungkan bersama;
'
“Sekiranya kita merasakan kita yang memulakan perjuangan ini, tentu sekali kita akan merasa sempit dada kerana terlalu banyak perkara yang belum dapat kita selesaikan. Tetapi sekiranya kita mengetahui bahawa ini adalah sebahagian daripada perjuangan para nabi, sahabat dan generasi terdahulu tentu kita akan berlapang dada kerana kita adalah sebahagian daripada mata-mata rantai perjuangan mereka dan pastinya mata rantai ini akan terus bersambung sehingga ke hari kiamat.”
'
'
'

No comments: