13 February 2009

Konsultan Oh Konsultan..

'
Baru-baru ini saya berpeluang dan berpengalaman berurusan dengan konsultan yang berminat untuk menjalankan kursus kepimpinan untuk pengawas sekolah saya. Kursus pada kali ini dicadangkan diadakan di luar sekolah memandangkan setelah sekian tahun ianyanya diadakan secara dalaman sahaja. Untuk mendapatkan harga dan pengisian terbaik maka panggilan dibuat kepada mana-mana konsultan yang berminat untuk menghantar kertas kerja dan sebut harga program. Hasilnya ada dua konsultan yang menghantar dan terdapatlah berbezaan antara keduanya dari segi harga walaupun pengisian, tempat dan modul seakan-akan sama sahaja. Ikutkan hati mahu saja saya menetapkan sendiri mana konsultan yang layak memandangkan saya bukan tidak berpengalaman dalam gerak kerja sebegini. Ditambah lagi sebahagian peruntukan adalah datang daripada duit pcg kaunseling iaitu dari unit saya sendiri. Maka saya lebih mempunyai autoriti menentukannya.
Tetapi memandangkan sebuah konsultan ini adalah kenalan rapat kepada seorang guru maka hasil perbincangan secara tidak langsung dipilih konsultan yang pada hemat saya akan mudahlah segala urusan selepas ini. Hari berlangsungnya program hampir tiba sehinggalah saya membuat panggilan pada hari ini dan mendengar nada seolah-olah pihak konsultan yang dipilih tidak berminat untuk menjalankan program yang telah dirancang dengan alasan tempat tersebut telah ditempah oleh konsultan yang lain. Maksudnya terdapat dua program dan dua konsultan yang menjalankan program pada satu tempat yang sama. Konsultan terlibat pula adalah konsultan yang sama membida untuk kursus ini dahulu. Tidak setakat alasan tersebut, diberikan pula pilihan-pilihan lain kepada saya iaitu menukar lokasi program ke tempat yang lain, menyerahkan kepada konsultan pesaing menjalankannya atau kami guru-guru sendiri menjalankan aktiviti sekiranya mempunyai tenaga. Dari jawapan diberikan saya simpulkan bahawa konsultan tersebut tidak berminat menjalankan program. Kenapa saya berkata demikian adalah kerana latarbelakang saya sebagai seorang guru bimbingan. Bukan saya ini naif sangat tentang program dan modul. Semua ini adalah mainan dan asam garam kami di sekolah. Guru bimbingan atau kaunselor adalah guru yang belajar ilmu pendidikan, ilmu kaunseling dan ilmu psikologi. Masakan tidak mengetahui apa yang tersirat dan tersurat di sebalik jawapan diberikan. Bahkan telahan saya anda sedang menggunakan teknik helah bela diri.
Terkini dan lebih mendukacitakan apabila program tersebut dibatalkan dengan pihak kem tanpa merujuk kepada saya. Alasan yang diberikan kepada pihak kem pula kerana saya adalah seorang guru yang cerewet. Wahai konsultan sekiranya kita boleh berkonsultansi, ingin saya bertanya sekiranya harga yang dirundingkan sama, tempat pun sama, modul tidak berbeza, tetapi konsultan yang lagi satu lebih profesional dalam menjalankan perniagaannya adakah saya tidak berhak untuk meminta sebagaimana pesaing anda dapat memberikan. Minta untuk diadakan insuran kelompok kepada peserta pun sudah keberatan apatah lagi hamper untuk kumpulan. Itu belum termasuk perbincangan pengisian agar bersesuaian dengan objektif program diadakan. Kalau tidak berani mengikut kemahuan pelanggan janganlah membida pada harga yang sama. Bila hendak dibandingkan melatah pula. Perlu diingatkan bahawa murid-murid saya bukanlah bahan kajian yang boleh dilakukan secara kaedah cuba jaya. Sebagai guru bimbingan saya tahu mana terbaik dan tidak baik kepada anak murid saya. Saya lebih mengenali mereka berbanding anda. Jangan pula disebabkan bisnes, kalian hentam kromo menjalankan program sehingga membuka kunci permasalahan dalam diri peserta kemudian kami sebagai guru bimbingan dan kaunseling di sekolah terpaksa pula mengadakan sesi untuk menyelesaikan masalah berbangkit akibat dari tindakan kalian. Berniagalah menggunakan kekuatan dan kelebihan sendiri bukan berniaga menggunakan proksi serta takut disaingi. Zaman sekarang orang sudah celik pemikiran, yang bagus akan dikatakan bagus begitulah juga sebaliknya.
'
'
'

No comments: