27 April 2009

Berpelukan: Lu Pikirlah Sendiri!!

Aril: Pelukan Kepada Pengajar Wanita Sebagai Tanda Hormat
'
KONSERT Akademi Fantasia ke-7 minggu lalu bukan sahaja mengundang tanda tanya oleh sesetengah penonton, tenaga pengajar, dan pengkritik malah turut menimbulkan kontroversi kecil apabila pelajar yang tersingkir, Aril telah memeluk beberapa orang tenaga pengajar wanita tanpa segan silu. Apabila meminta Aril atau nama sebenarnya Khairil Azam Pilus, 24, menjelaskan keadaan tersebut, dalam nada yang bersahaja dia menjawab pelukan itu berlaku disebabkan hubungan kekeluargaan yang dibina selama ini.
'

Kami punya perasaan selama 61 hari dalam Akademi sudah seperti keluarga yang erat terutama Cikgu Fatimah dan Cikgu Siti Hajar yang saya anggap sudah seperti ibu saya sendiri manakala Cikgu Ida Nerina seperti kakak saya.”
Pelukan itu sebagai tanda hormat kerana susah saya hendak bagi tanda hormat memandangkan orang luar tak faham situasi kami di dalam,” jelas Aril.


Ilmuwan Hati: Artikel diatas merupakan sebahagian petikan akhbar mstar online yang saya ambil untuk menunjukkan satu lagi pengakuan ikhlas, tulus mulus yang mencerminkan tahap pengetahuan agama generasi muda masakini. Nak dikatakan bodoh tidak molek bunyinya tetapi bolehlah dikatakan sebagai tidak pandai. Melalui pemerhatian, inilah budaya yang sedang dipopularkan oleh artis kita. Bermula dengan Nabil Raja Lawak dan kini diikuti oleh Aril AF7. Selepas ini entah siapa pula yang akan mengikuti budaya ini. Kepada artis2 ini saya ingin berpesan, janganlah bertindak membelakangkan agama.

'
Kalau difikirkan logiknya jawapan kamu iaitu atas perasaan seperti keluarga dan tanda hormat maka bolehlah lepas ini murid2 berpelukan dengan kami guru2nya seperti mana kamu lakukan kepada tenaga pengajar kamu. Kamu tentu faham, al-maklumlah baru 61 hari sudah merasai seperti ibu dan kakak sedangkan kami sememangnya perasaan kekeluargaan sudah sebati kerana telah 6 tahun kami bersama mereka. Jangan marah dan melatah pula apabila yang memeluknya adalah adik2 kamu yang masih bersekolah. Ibu bapa kamu tentu suka dan bersorak keriangan kerana anaknya memeluk dan dipeluk .

'
Tidak tahu lagi apa yang hendak saya tulis kerana saya betul2 muak dengan gelagat para artis yang sudah mula pandai bercakap tanpa menghiraukan agamanya. Kepada pemimpin yang menjaga media diharapkan program2 melalaikan seperti ini dikaji semula atau ditiadakan terus kerana terbukti ia tidak menyumbang kepada pembudayaan ilmu sebaliknya lebih kepada pembudayaan gejala negatif. Sebab itulah masyarakat kita masih bermentalitikan kelas ketiga walaupun prasarananya kelas pertama. Disini juga saya ingin menyatakan kebimbangan saya sekiranya “Budaya Nabil & Aril” ini menular ke sekolah maka ia merupakan satu malapetaka yang amat menyedihkan. Buat mana2 individu yang mempunyai keinginan melakukan sedemikian dan sudah melakukannya saya sertakan mutiara minda dari ayat Al-Quran untuk difikirkan:

'
“Barang siapa mengerjakan kebaikan, meskipun seberat zarah,

akan dilihatnya (balasan) kebaikan itu. Barang siapa yang

mengerjakan kejahatan, meskipun seberat zarah, akan dilihatnya (balasan) kejahatan itu.”
(Surah Al-Zalzalah: ayat 7-8)

'

'

'

2 comments:

Nurjannah Saifullah said...

Assalaamu'alaykum.

InnaliLlaahi wa inna ilaihi roji'un. bala buat bangsa melayu dan fitnah bg Islam...

Unknown said...

assalamu'alaikum

urm..
ntah apa nak jadi dengan umat Islam sekarang. Islam hanya pada I/C, bukan pada identiti.