31 October 2009

Taubat Seorang Hamba


Hati hiba mengenangkan
Dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...
'
Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....
'
Telah aku merasakan
Derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan
menuju redhaMu ya Tuhan.
'
Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x...
Taubatku ini...
'
Di hamparan ini ku meminta
moga taubatku diterima...
Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x....
Taubatku ini...
'
Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x..
Taubatku ini...
'
'
Ilmuwan Hati: Sebuah lagu nyanyian kumpulan Irsyadee bersama Hafiz Hamidun yang mempunyai auranya yang tersendiri apabila benar2 dihayati. Dapat menyentuh hati2 yang lalai daripada mengingati Pencipta dan sedar akan kelemahan serta kekurangan diri. Paling menyentuh jiwa apabila ia dapat menyedarkan diri bahawa semakin hari kita semakin jauh dengan Allah s.w.t. Dahulu semasa berada dalam keadaan susah kepadaNyalah tempat kita mengadu nasib tetapi kini apabila sudah beroleh kesenangan tikar sembahyang sering kali kita lupakan. Mengabaikan yang fardhu dan jauh sekali melakukan yang sunat. Selalu solat di akhir waktu. Tiada lagi linangan air mata yang membasahi pipi. Tiada lagi rengekkan memohon keampunan di kala orang lain sedang nyenyak tidur. Tiada lagi zikrullah dan perkataan taubat yang terpacul di mulut. Tiada keinsafan apabila melakukan kesalahan. Jiwa bagaikan mati walaupun jasad kesana kemari. Semoga bait2 lagu ini dapat mengembalikan kembali ingatan kita kepada Allah Rabbul Jalil. Menghidupkan kembali jiwa yang mati. Memberikan sinar kebahagiaan sebagai makhluk ciptaanNya. Menjadikan kita insan yang dipandang olehNya berbanding dengan insan2 yang lain di muka bumi ini. Semoga kita dijemput kembali kepadanya dalam keadaan yang tenang bersama keredhaanNya. Matikan daku dalam kalimahMu dan kesudahan yang baik. Terimalah taubat hambamu ini Ya Allah..
'
'

6 comments:

jom santai.. said...

salam..betulla cg..sdih je rase bile dgr lgu ni..terharu pom ade..tp kan cg..stu je yg sy nk tny..cg curik2 lgu kat blog sye ek? haaa..jwab2..hehheheh

Ilmuwan Hati said...

wslm. samelah kita. nak kata curi tu tak juga sbb awak pun amik je kat ruangan fullmusik kn? kira dia dah bagi amik jela. dulu sy tgk takde, kalu dulu ada sure sy yang amik dulu. apa2 pun sama2 kongsi k! :)

jom santai.. said...

hehhee..ok2..kite kongsi mongsi..

jom santai.. said...

cg dpt email?
bg kat cni jela..email prob skit tu..
kosong satu dua,sembilan enam tiga enam satu kosong tiga..
(taktik zaman2 jepun dlu)hehe.

Ilmuwan Hati said...

Dah dapat. tq. macam2la awak nih! sure bakal jd kaunselor yg kreatif n disukai anak murid nnti.

jom santai.. said...

owh..amiinnn..hehhe