20 May 2009

Guru Ibarat Suria Menyinari Alam Tanpa Menyusahkan Dirinya

Walaupun tanggal 16 Mei sudah berlalu tetapi saya masih lagi berada dalam mood hari guru tambahan pula majlis sambutan hari guru peringkat sekolah masih belum diadakan. Hal ini adalah kerana guru-guru di sekolah sekarang sedang sibuk menyiapkan kertas soalan memandangkan peperiksaan pertengahan tahun akan diadakan pada minggu hadapan iaitu pada 25 hingga 28 Mei ini. Oleh yang demikian sambutan hari guru yang sepatutnya diadakan dalam minggu ini terpaksa dilewatkan dan akan diadakan pada 29 Mei 2009 iaitu hari terakhir persekolahan sebelum cuti pertengahan tahun.
Ahli-ahli psikologi berpendapat sekiranya sesuatu perkara difikirkan secara positif maka hasilnya juga akan menjadi positif. Begitulah juga sekiranya sesuatu perkara difikirkan secara negatif maka hasilnya juga akan turut menjadi negatif. Bertitik tolak dari pendapat tersebut, penulisan saya kali ini akan berkisar kepada perumpamaan atau bidalan orang2 dahulu terhadap guru. Pastinya kita sudah acapkali mendengar perumpamaan yang mengatakan “Guru ibarat lilin, membakar diri menyinari yang lain”. Pada hemat saya perumpamaan ini buat masa kini, sudah tidak lagi relevan. Guru sebenarnya bukanlah lilin sebaliknya adalah sang suria yang menyinari alam semesta. Sekiranya guru diibaratkan sebagai lilin maka sudah pasti ruang untuk guru berbakti adalah terhad berdasarkan kemampuannya yang tidak seberapa. Apalah sangat yang diharap pada lilin kerana cahayanya tidaklah secerah mana malah lebih tragis apabila habis sumbunya maka jasadnya pun entah ke mana. Sekiranya guru diibaratkan sebagai lilin maka guru tersebut sudah pasti tidak berkemampuan untuk menyebarkan ilmunya malangkaui batas kemampuannya yang terhad dan seperti lilin juga apabila sudah habis umurnya maka tiada siapa lagi akan mengenangkan jasanya. Sungguh malang nasib guru yang diibaratkan sebagai lilin.
Guru alaf baru perlu dijenamakan semula. Cubalah anda bayangkan sekiranya guru diibaratkan sebagai suria maka sudah pasti ruang lingkup khidmatnya untuk berbakti adalah luas. Cahaya sang suria menyinari alam di waktu pagi, dinihari dan petang. Apa yang menarik untuk difikirkan, walaupun pada waktu senja cahayanya tetap lebih cerah daripada cahaya lilin. Ini bermaksud, guru sebagai pemberi ilmu dapat menyampaikan ilmunya dan diguna pakai oleh sekalian ummat di atas muka bumi ini. Kehadiran sang suria dinantikan setiap pagi oleh makhluk bernyawa kerana memberikan harapan baru untuk mereka mencari rezeki. Begitulah juga kehadiran seorang guru di sekolah pasti dinantikan oleh anak didiknya yang dahagakan ilmu pengetahuan. Guru laksana suria tidak perlu untuk menyusahkan dirinya kerana dengan kemampuan yang sedia ada dia mampu untuk menjaga dirinya sendiri disamping terus memberikan cahaya ilmu kepada jiwa. Apabila suria telah tiada di muka bumi maka bererti kiamatlah dunia ini beserta dengan isinya. Itulah gambaran seorang guru atau murabbi yang sebenarnya apabila dia meninggalkan dunia.
Kesimpulan dari penulisan ini, ternyata bahawa guru ibarat lilin adalah guru yang biasa-biasa sahaja tetapi guru ibarat suria adalah guru yang luar biasa baik dari segi perilaku mahu pun ilmunya. Pilihan di tangan anda wahai insan yang bernama guru. Bersamalah kita menjenamakan semula profesion yang mulia ini agar tidak dipandang sebelah mata.
'
'
'

No comments: