24 May 2009

Ceritera Ceria: Kura-kura 3 Sahabat


Pada suatu hari, ada 3 ekor kekura (kura-kura) nak pergi bekelah bersama-sama. Kekura pertama membawa makanan, Kekura kedua membawa minuman, sedangkan kekura ketiga tidak membawa apa-apa pun selamber je lenggang perut.
Dalam perjalanan tiba-tiba hujan pun turun dengan lebat dan derasnya, sehingga mereka tak boleh meneruskan perjalanan. Kemudian timbul perbualan di antara mereka.

Kekura 1 : "Ermmm..... salah sekor dari kita mesti balik untuk ambil payung. Siapa yang nak pergi ni?"
Kekura 2 dan 1 saling pandang memandang, dan sepakat menuding Kekura 3.
Kekura 3 : "Tak nak ahhh.. Aku jalan lambat dan nanti aku nak sampai sini lagilah terlambat. Sure korang akan bedal semua makanan ni."
Kekura 1 & 2 : "Taklah.. Kita orang tunggu sampai kau datang."
Kekura 3 : "Betul??? Kalau aku lambat 1 jam?"
Kekura 1 & 2 : "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura 3 : "Kalau 3 jam ??"
Kekura 1 & 2 "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura 3 : "Kalau 1 hari ?? "
Kekura 1 & 2 : "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura 3 : "3 hari ???
"Kekura 1 & 2 :"Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura 3 : "5 hari???? "
Kekura 1 & 2 : "Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura 3 : "1 minggu? "
Kura 1 & 2: ""Kita orang akan tetap tunggu."
Kekura 3 : "2 minggu?"
Kekura 1 & 2: "Kita orang akan tetap tunggu. Kau pergi jelah!!"

Dengan berat hati, akhirnya Kekura 3 pun berangkat. Kekura 1 & 2 menunggu dengan setia. Sehari, dua hari dan seminggu telah berlalu. Kekura 3 tak jugak balik balik. Setelah dua minggu berlalu, Kekura 1 & 2 sudah tidak dapat menahan lapar.

Kekura 1 : "Aku dah tak tahan lapar ni. Kita makan jelah! "
Kekura 2 : "Aku pun dah nak pengsan ni. Jomlah kita perabih makanan ni."

Tiba-tiba Kekura 3 muncul dari semak-semak dan menjerit. "Hoii!!!!!!!! Nasib baik aku belum pergi lagi... kalau tak sure korang habiskan makanan ni kan kan????!!!!!!!!"

Ilmuwan Hati: Pada hari minggu ini sengaja saya paparkan cerita ini buat penghibur anda semua dan sebagai bahan untuk diceritakan kepada anak2 atau anak didik anda sekalian. Sebuah cerita yang menarik penuh dengan moral ini saya dapat dari satu laman blog tidak lama dahulu. Dalam kehidupan yang serba mencabar ini, kita pasti akan bertemu dengan kawan-kawan yang seperti kura-kura ini. Ada kawan yang sanggup bersusah payah dengan kita dan ada kawan yang sanggup mengambil kesempatan terhadap kebaikan kita. Kebijaksanaan kita memilih kawan akan membuatkan kita mendapat kebaikan yang terdapat pada kawan tersebut sebaliknya kegagalan kita memilih kawan akan membuatkan kita terjerumus bersama dengan kejahatan dan kegagalannya. Sedih melihat generasi muda sekarang yang sanggup membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah dan berkawan dengan kumpulan2 yang langsung tidak memberikan manfaat kepada kehidupannya di masa akan datang. Ingatlah bahawa kawan yang baik akan menarik kita ke pintu syurga dan kawan yang tidak baik akan menolak kita ke jurang api neraka. Na’uzubillahimin zaalik!
'
'

No comments: