03 December 2009

Apo Nak Dikato?

Menatap muka hadapan akhbar Kosmo! pagi ini membuatkan saya menyorot kembali artikel berkaitan perkara yang sama saya baca beberapa hari lepas di mana perihal seorang mak nyah warga Malaysia bernama Fatine @ Mohammed Fazdil Min Bahari yang sudah berkahwin dengan seorang lelaki warga Britain iaitu Ian Young dalam satu majlis sivil di London Mei lepas.
Sebenarnya pada hari tersebut lagi saya sudah mahu menulis berkaitan perkara ini tetapi tidak berkesempatan. Apabila sudah dua kali terpampang di dada akhbar rasanya saya juga tidak mahu terlepas dari memberikan pandangan saya terhadap situasi yang berlaku. Hari ini di akhbar yang sama, diceritakan pula tentang perihal kakaknya yang merayu agar adiknya pulang sahaja ke Malaysia tambahan pula ibunya kini sedang sakit. Membaca kata2 kakaknya yang begitu tabah menghadapi situasi sebegini (menyebabkan nama dan maruah keluarga tercemar) membuatkan saya bertambah yakin hanya akal dan fikiran yang rasional sahaja mampu menjadikan manusia itu menerima segala apa yang berlaku terhadap diri dan individu sekelilingnya.
Banyak persoalan yang ditanya wartawan kepadanya dan itulah persoalan yang bermain di fikiran saya apabila mengetahui perkara ini dahulu. Antara persoalan yang ditanya ialah berkaitan dengan status agama adiknya kini. Melalui perbualan dengan kakaknya, Fadil mengakui yang dia masih berpegang kepada ajaran Islam. Sememangnya sudah diketahui umum yang agama Islam melarang umatnya berkahwin sesama jenis dan ia dikategorikan sebagai haram di sisi agama bahkan undang2 Malaysia. Manusia memang pelik kerana sudah mengetahui tetapi mahu juga melakukan perkara yang boleh mengundang kemurkaan Allah SWT. Kesalahan tetap satu kesalahan dan dikuatkan lagi dengan kata2 kakaknya iaitu;
'
“Berani buat berani tanggung. Agama sah2 menolak perkahwinan sebegitu dan kami juga tak menghalalkannya. Salah tetap salah. Tentang hal berpisah dia kena juga berpisah, minta petunjuk daripada Allah.”
'
Menariknya mereka sekeluarga tetap menerima dirinya seperti dahulu sebagai sebuah keluarga. Begitulah sebaiknya dilakukan oleh keluarga apabila terdapat anggota keluarga yang bermasalah janganlah dibuang tetapi dekatilah mereka kerana saat tersebut mereka amat memerlukan perhatian daripada keluarga.
Kisah ini merupakan sebahagian daripada kisah pelik dan unik di Malaysia kerana ia melibatkan soal pertukaran jantina dan kaitan perkahwinan dengan agama yang dianuti. Bertambah malang lagi kerana ia telah menjadi sensasi dan bualan orang ramai. Harus difikirkan juga di sini, bagaimana pula dengan ramai lagi anak gadis di luar sana yang bercinta dengan orang bukan Islam kemudiannya keluar daripada agama Islam akibat berkahwin dengan pasangannya. Mohon agar dijauhi kaum keluarga kita daripada ada yang mahu melakukan perkara tersebut. Sesungguhnya bala dan azab Allah SWT itu tidak mengenal ahli maksiat atau ahli ibadah.
Hal ini sekiranya difikirkan dengan lebih mendalam, ia merupakan jarum halus musuh2 Islam untuk memurtadkan umatnya melalui perkahwinan. Semoga terbuka pintu hati golongan ini untuk kembali semula ke pangkal jalan dan bertaubat kepada Allah SWT Tuhan Yang Maha Pencipta dan Yang Maha Mengetahui. Saya catatkan semula kata2 kakak lelaki ini sebagai renungan kepadanya dan panduan kita bersama;
'
“Kepada Fadil, kasih kami tak berbelah bagi. Jauh di sudut hati, kami kasihan dengan Fadil dan kami berjanji tak akan marah atau berkasar dengan Fadil. Istiqamah dan mohon pertolongan daripada Allah. Kalau betul perkahwinan tu ‘cinta sejati’ kena berkorban. Kami merindui Fadil dan kami tak mahu Fadil jadi pelarian.”
'
Ilmuwan Hati: Adakah sama menjadi pelarian di dunia dengan menjadi pelarian di akhirat. Renung2kan.
'
'

2 comments:

Unknown said...

Ya betul. Kita sebagai umat islam harus saling membetulkan kesilapan orang lain tanpa menyisihkannya.

ummu said...

Salam...
semoga jalan pulang sedia untuk dilaluinya...