31 January 2010

Apabila Teknologi Mempengaruhi Tindakan


Tidak pernah difikirkan sebelum ini bahawa teknologi juga sebenarnya memainkan peranan dalam menjayakan dan menggagalkan segala perancangan yang telah dirancang. Tetapi kejadian baru2 ini membuatkan saya akur bahawa sebagai manusia yang bergantung harap kepada kecanggihan teknologi saya tidak boleh lari dari menerima tempiasnya jikalau teknologi itu menghadapi masalah atau musibah. Kalau diikutkan sememangnya di awal tahun saya sudah berazam untuk lebih banyak menulis pada tahun ini tambahan pula saya sudah mengeluarkan artikel dalam blog ini mengatakan yang saya mahu melalukan perubahan.
Beberapa minggu lepas saya mengalami masalah dengan printer yang sudah tidak boleh digunakan lagi dan sudah ditukar dengan yang baru. Minggu berikutnya timbul masalah dari segi akses internet pula dan apabila masalah tersebut dapat diselesaikan dengan pihak pengendali kini timbul pula masalah baru iaitu motherboard komputer saya telah rosak dan perlu diganti semula untuk memastikan ianya terus beroperasi. Sampai sekarang masih belum boleh diganti kerana harganya agak mahal iaitu sekitar RM300-500 seunit. Kejadian ini benar2 membuatkan tindakan saya terbantut disebabkan banyak kerja buat saya menggunakan PC di rumah yang telah dimasukkan beberapa perisian bagi memudahkan lagi kerja saya.
Walaupun mempunyai laptop sebagai pengganti tetapi entah kenapa saya lebih suka menggunakan PC. Alhamdulillah dengan bantuan sahabat dapat juga saya simpan bahan yang terdapat dalam hard disk PC ke dalam laptop saya. Kalau tidak, mahu saya termangu tidak boleh melakukan sebarang kerja kerana banyak data terdapat di dalam PC. Itulah perlunya untuk kita melakukan backup file di dalam external hard disk ataupun DVD supaya tidak masih dapat melakukan kerja walau komputer mangalami masalah.
Banyak kisah dan kejadian menarik yang berlaku dalam bulan ini masih belum dapat saya siarkan untuk dikongsi bersama. Insya'Allah buat sementara waktu laptop saya akan menggantikan PC bagi memastikan segala yang dirancang berjalan dengan lancar. Sesungguhnya kejadian ini mengajar saya untuk lebih berhati2 dan bersedia dengan sebarang kemungkinan kerana kini saya sedar bahawa teknologi juga boleh membuatkan seseorang itu berjaya mencapai matlamat dan boleh membuatkan seseorang itu kecewa kerana tidak tercapai matlamat. MutiaraMinda untuk dikongsi bersama:
'
"Memulakan sesuatu itu adalah HEBAT, tetapi menyelesaikannya adalah LEBIH HEBAT."
'
'

No comments: