06 January 2010

Pembantu Rumah Membakar Rumah

Kebiasaannya tujuan sebenar majikan mempunyai pembantu rumah ialah untuk membantu meringankan beban diri dan pasangannya setelah seharian penat bekerja. Antara tugas yang biasa dilakukan oleh seorang pembantu rumah ialah menyelenggarakan rumah sewaktu ketiadaan majikan, menyediakan makanan, membasuh pinggan mangkuk dan pakaian, menjaga anak2, mengemas rumah dan perkara2 lain yang difikirkan perlu serta bersesuaian dengan bidang tugas sebagai pembantu rumah. Tetapi lain pula jadinya di Taman Murni Indah, Telaga Daing, Kuala Terengganu pada hari ini iaitu apabila pembantu rumah sanggup membakar rumah majikannya dan melarikan wang tunai RM500 beserta dua buah komputer dalam satu kejadian.
Amah muda yang baru berusia 14 tahun dari Palembang, Indonesia itu dipercayai membakar bilik tidur anak majikannya dan bahagian dapur rumah tersebut sebelum melarikan diri melalui pintu belakang. Dia walau bagaimanapun telah berjaya ditahan oleh adik majikannya di Stesen Bas Majlis Perbandaran Kuala Terengganu (MPKT) ketika cuba melarikan diri dengan membeli tiket bas ke Kuala Lumpur.
Menariknya, reaksi pertama majikan yang baik ini apabila diberitahu rumahnya terbakar ialah meminta orang ramai memecah pintu rumah kerana menyangka pembantu rumahnya berada di dalam sedangkan pembantu rumah itu awal2 lagi sudah angkat kaki kerana dia sendiri yang membakar rumah tersebut. Kejadian itu menyebabkan semuanya hangus termasuk barang-barang dalam bilik tidur anaknya termasuk sijil persekolahan habis terbakar dan jumlah kerugian dianggar bernilai RM115,000.
Apabila berlaku sebegini hati saya tertanya2 apakah masih majikan juga yang perlu disalahkan sebagaimana sebelum ini kecoh bahawa majikan selalu mendera pembantu rumah dengan berbagai alasan diberikan sedangkan hakikatnya penderaan anak2 majikan lebih hebat dilakukan oleh mereka ini dalam tidak kita sedari. Kini muncul pula tindakan nekad yang baru iaitu mereka sudah berani untuk membakar rumah majikan sendiri dan tidak mustahil suatu hari nanti kita akan mendengar berita berkaitan majikan dibakar oleh pembantu rumah gara2 tidak berpuas hati dengan layanan yang diberikan.
Semoga selepas ini kita lebih berhati2 memilih pembantu rumah atau berkorban untuk tidak memiliki pembantu rumah sama sekali. Pastikan yang kita tidak akan menangis di kemudian hari lantaran sikap kita yang acuh tidak acuh apabila berita sebegini di khabarkan. Mutiara minda untuk renungan bersama:
'
"Manis jangan disangka gula. Pahit pula jangan disangka hempedu. Pastikan yang manis itu benar-benar gula dan yang pahit itu benar-benar hempedu. Kadang-kadang kita mungkin akan terperangkap pada kemanisan dan kepahitan akibat dari kurangnya penyelidikan. Oleh itu sentiasalah berhati-hati sebelum mempercayai sesuatu kerana itu lebih baik dari beringat selepas kita menanggung akibat."
'
Keterangan lanjut: http://www.mstar.com.my'
'
'

No comments: