05 January 2010

2010 : Perubahan Menuju Kecemerlangan


Entri ini adalah tulisan pertama saya untuk tahun ini. Setelah hampir sebulan lamanya menyepikan diri dari dunia blog lantaran asyik menukar template blog ini kepada beberapa template baharu kononnya untuk mengikut trend semasa. Hasilnya kini saya masih menggunakan template lama tetapi menambah bilangan column menjadi tiga kerana merasakan hanya ini yang sesuai dengan jiwa dan sejuk mata memandang. Walaupun sebenarnya dalam masa tersebut terdapat tulisan yang sudah siap saya karang tetapi tidak dapat dimasukkan di blog ini kerana sudah kurang bisanya lantaran ditelan masa kerana entri tersebut berkaitan dengan isu semasa. Tambahan pula baru2 ini saya mengalami sedikit masalah pada talian internet di rumah. Biarkanlah tulisan tersebut kerana yang berlalu, sudah berlalu dan kini yang pastinya kita sudah memasuki fasa baru dalam kehidupan iaitu tahun 2010.
Sebagaimana dengan individu lain, masuknya tahun baru masehi atau hijrah pasti akan ada yang berazam melakukan sesuatu. Tidak kurang pula yang asyik mengulang azam melakukan perkara yang sama saban tahun. Tidak ketinggalan pada tahun ini ingin saya juga turut berbuat demikian walaupun perkara ini boleh sahaja dilakukan pada bila2 masa tetapi permulaan tahun baru lebih mudah untuk menjadi kayu ukur pencapaian. Entah kenapa tahun 2010 ini saya merasakan diri lebih bersemangat dari sebelumnya. Ingin sahaja melakukan perubahan demi perubahan baik dalam diri mahupun kerjaya.
Sememangnya perasaan ini timbul mungkin dari persediaan saya serba sedikit berkaitan dengan kerjaya pada tahun ini telah dilakukan bermula akhir 2009. Pengalaman saya selama dua tahun di sekolah membuatkan saya lebih nampak apakah perkara yang perlu dan tidak perlu dilakukan pada tahun ini. kesimpulannya saya bertekad untuk menggunakan segala kemudahan yang ada untuk meningkatkan lagi pencapaian dan keberkesanan tugas saya di sekolah. Antara perubahan yang akan dilakukan ialah manfaatkan penggunaan ICT dalam perkhidmatan.
Banyak masa yang boleh dijimatkan sekiranya saya dapat memanfaatkan ruang dan peluang sedia terbentang di depan mata. Kerja juga akan menjadi lebih teratur dan terancang. Insya’Allah dengan kemahiran dan kemudahan yang ada ini akan saya pastikan 2010 ini menjadi titik tolak kepada saya untuk menjadi guru cemerlang sekurang2nya tiga tahun akan datang. 2010 pastinya akan merubah kehidupan saya menjadi seorang yang ‘work smart’ berbanding sebelum ini saya lebih terarah melakukan kerja secara ‘work hard’ tetapi hasilnya pada fikiran saya adalah setimpal antara keduanya. Natijah dari perubahan tersebut masa yang ada akan dimanfaatkan sebaiknya untuk peribadi, keluarga, kerjaya dan Pencipta. Sampai di sini, teringat saya akan kata2 masyhur Saidina Ali Karamallahu Wajhah berkaitan dengan perancangan dan kekalahan. Mari kita renung2kan bersama:
'
“Kebenaran yang tidak mempunyai perancangan akan dikalahkan oleh kebatilan yang mempunyai perancangan yang rapi dan tersusun.”
'
'
''

No comments: