31 January 2010

Memori Ceramah Personaliti Pengawas Dan Pengurusan Masa Di SKPP16(1)


Bulan Januari merupakan bulan yang agak padat buat saya kerana setiap minggu ada saja aktiviti menyampaikan ceramah motivasi baik di sekolah sendiri mahupun sekolah sekitar. Tanggal 22 Januari 2010 yang lalu saya telah dijemput untuk menyampaikan ceramah bertajuk “Personaliti Pengawas dan Pengurusan Masa” di SK Putrajaya Presint 16 (1). Jemputan datangnya dari sahabat seperjuangan iaitu En. Zulkiple yang merupakan seorang kaunselor di sekolah berkenaan. Peluang mengasah bakat yang tersedia di depan mata ini tidak saya lepaskan kerana ia adalah sekolah kedua yang menjemput saya berceramah selepas SMK Presint 9 (1) pada tahun lepas. Program diadakan sempena Kursus Kepimpinan Pengawas anjuran Unit HEM sekolah berkenaan.
Menyampaikan ceramah yang mempunyai dua tajuk asas dalam masa sejam benar2 membuatkan saya tidak senang duduk mencari bahan kerana mengikut kebiasaannya untuk satu slot pengurusan masa sahaja, saya memerlukan masa sekitar 2 jam untuk memastikan peserta menguasai apa yang hendak disampaikan. Untuk penerangan personaliti pengawas pula tiada masalah kerana ia tidak melibatkan aktiviti dan pemahaman yang detail. Perbincangan dengan En. Zulkiple memberikan saya sedikit gambaran bahawa objektif kursus ini adalah untuk memberikan pendedahan awal kepada pengawas mengenai personaliti dan pengurusan masa secara umum. Selepas ceramah saya mereka akan bersama dengan beberapa orang guru yang bertindak sebagai fasilitator untuk slot LDK bagi memantapkan lagi isi ceramah dan program kepimpinan susulan turut akan diadakan selepas ini.
Masa yang diberikan kepada saya ialah antara pukul 3:00 hingga pukul 4:00 petang. Sememangnya diakui waktu petang adalah waktu yang kurang terapeutik untuk mendengar ceramah tetapi ia tidak melunturkan semangat saya untuk memberikan yang terbaik bagi program tersebut tambahan pula saya membawa nama sekolah, profesion dan nama sendiri. Bermula dengan cerita “yang hitam ke yang putih” sebagai set induksi ia telah berjaya mencuit hati peserta dan mewujudkan rappo antara mereka dengan saya. Seterusnya saya menyentuh personaliti pengawas melalui akronim PENGAWAS itu sendiri dan masa selebihnya saya memberi fokus kepada pengurusan masa melalui diagram penting, tidak penting, segera dan tidak segera dengan menggunakan teknik kad berwarna. Melalui pemerhatian, walaupun dalam masa yang singkat peserta nampaknya memahami akan teknik yang saya terangkan kepada mereka dan akan mengaplikasikannya selepas ini. Selesai menyampaikan ceramah, saya terasa bagaikan seorang yang begitu dihargai kerana sambutan yang diberikan oleh mereka melalui senyuman, sapaan dan tepukan membuatkan saya terkesima sejenak. Tidak pernah rasanya di mana2 ceramah sebelum ini saya berperasaan sedemikian. Terima kasih semua peserta dan selamat beramal.
Terima kasih juga diucapkan kepada pihak pentadbiran SKPP16(1) terutamanya kepada En. Zulkiple kerana sudi menjemput saya dan memberikan pengalaman yang cukup bermakna ini. Semoga di masa akan datang kita boleh berkolaborasi demi untuk perkembangan sahsiah dan peningkatan akademik murid2 kita. Jika tidak keberatan, suka saya mendengar output dari program ini dan komen mengenai ceramah yang disampaikan untuk tujuan penambahbaikan.
'
MutiaraMinda2u:
"Kita tidak perlu membandingkan pencapaian kita dengan pencapaian orang lain. Kita hanya perlu membandingkan pencapaian kita dengan matlamat yang kita sendiri telah tetapkan."
'
'

No comments: