11 February 2011

Lawatan Kerjaya di CUCMS

Satu lawatan kerjaya dan mesyuarat Majlis Guru Kaunselung (MGK) Putrajaya telah diadakan di Cyberjaya University College of Medical Science (CUCMS) yang terletak di Cyberjaya. Program dua dalam satu ini berlangsung pada 26 Januari 2011 yang lalu dan saya berkesempatan untuk menghadirinya sebagai ahli dalam mesyuarat tersebut bersama dengan rakan Guru Bimbingan dan Kaunseling seluruh Putrajaya. Merupakan mesyuarat khas pertama MGK Putrajaya dalam tahun ini selepas kali pertama bertemu di Pejabat Pelajaran Daerah Putrajaya untuk urusan program bimbingan dan kaunseling Putrajaya bagi tahun 2011.

Mesyuarat ini dihadiri oleh dua orang pegawai dari PPD Putrajaya iaitu En. Kamaluddin dan En. Aris serta dipengerusikan oleh YDP MGK Putrajaya iaitu En. Saiful Effendi. Kehadiran ahli yang memberangsangkan dan di tempat yang kondusif membuatkan perjalanan mesyuarat terasa singkat. Agenda mesyuarat berkisar kepada pemilihan bendahari baru menggantikan bendahari lama yang telah menyambung pelajaran ke peringkat master, program2 untuk memantapkan bimbingan dan kaunseling di sekolah dan wilayah persekutuan, peranan kaunselor membantu murid2 KIA2M, Pembimbing Rakan Sebaya dan kaedah untuk menambahkan lagi dana MGK Putrajaya. Pelbagai reaksi dan pandangan diutarakan oleh ahli mesyuarat dan kata sepakat telah dibuat bagi tujuan tersebut untuk memastikan MGK Putrajaya lebih maju ke hadapan berbanding tahun sebelumnya.

Selepas mesyuarat para ahli diberikan sedikit taklimat oleh pihak pengurusan kolej universiti berkaitan bidang2 yang ditawarkan dan peluang2 pengajian yang boleh direbut oleh pelajar sekiranya berminat untuk belajar di sini. Selain itu sesi dialog bersama pentadbir juga turut diselitkan dalam taklimat tersebut. Ternyata apabila diberikan peluang ramai rakan guru yang teruja mendengar dan bertanyakan soalan bagi memastikan input berguna ini dapat disalurkan pula kepada anak didik di sekolah. Selesai mendengar taklimat kami dibawa untuk melawati sekitar kawasan kolej universiti melihat dan menziarahi fakulti2 dan fasiliti yang terdapat di dalamnya. Antara pengalaman yang tidak dapat saya lupakan ialah apabila berpeluang bersama dengan seorang rakan guru iaitu saudara Shaiful Shahrizam untuk melawat bilik mayat yang menempatkan mayat di universiti tersebut bagi tujuan ujikaji. Memandangkan universiti ini adalah universiti perubatan maka suasana sebegini adalah lumrah bagi pelajar2 tetapi bukan bagi saya. Seterusnya kami beredar ke meja santapan untuk menikmati hidangan makan tengahari yang disediakan oleh pihak kolej universiti.

Ucapan terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada pihak pengurusan kolej yang melayani kami sebaiknya dan pengalaman berada di CUCMS membuatkan kami Guru Bimbingan dan Kaunseling Putrajaya berasa begitu dihargai. Terima kasih juga kepada rakan guru yang mengaturkan perjalanan mesyuarat dan lawatan kerjaya ini. Sememangnya sebagai guru yang belum banyak pengalaman saya memang begitu dahagakan pengalaman dan perkongsian ilmu sebegini. Semoga kesudahan yang baik ini dapat saya curahkan semula kepada pelajar agar mereka juga turut merasai impak daripada lawatan ini.
'
MutiaraMinda2u:
"Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik dari masa ke semasa."
'
:

No comments: