23 January 2009

Guru Sebagai Pemeriksa Kutu Kepala

Agak melucukan dan menggelikan hati tetapi itulah hakikatnya apabila anda berada di dunia pendidikan atau alam perguruan. Tidak tertanggung dengan kerja yang bertimbun-timbun saban hari mahu ditambah pula dengan kerja yang titik bengik.
Asas penulisan kali ini adalah berdasarkan maklumat bahawa terdapat permintaan dari seorang ibu agar guru membuat pemeriksaaan kerana terdapat masalah kutu di kalangan murid. Sebenarnya soal guru memikul tugas orang lain adalah perkara lumrah bagi saya. Sewaktu di Institut Pendidikan Guru (IPG) dahulu para pensyarah telah pun memberikan pendedahan berkaitan hal ini termasuklah sewaktu mengikuti program Bina Insan Guru (BIG). Masih tergambar lagi saat saya bersama rakan-rakan berhempas pulas memikir dan menulis di atas kertas sebak peranan-peranan tidak rasmi guru di sekolah. Antara yang kami tulis ialah guru sebagai pengasuh, tukang cuci, tukang kebun, tukang gunting rambut, warden trafik, tukang kayu, pembuat garisan di padang, pengawal keselamatan dan bermacam-macam lagi. Boleh dikatakan penuh kertas sebak tersebut dengan peranan tidak rasmi guru telah kami tulis. Kejadian hari ini mengingatkan saya rupa-rupanya dalam banyak-banyak tugas yang telah ditulis kami terlupa bahawa guru juga adalah pemeriksa kutu kepala.
Buat ibu yang budiman, cukuplah guru dibebankan dengan tugas-tugas yang bukan tugas hakiki seorang guru. Sehinggakan ada guru yang terlalu menjaga kebajikan anak orang lain menyebabkan kebajikan anaknya terabai. Anak orang kemas bersih anak guru tidak terurus. Anak orang mendapat keputusan cemerlang, anak guru sekadar mendapat markah cukup makan. Dalam hal ini, tidak timbul isu kutu kepala sekiranya semua ibu bapa memainkan peranan masing-masing. Melatih anak berdisiplin dalam menjaga kebersihan diri. Sentiasa mengingatkan anak agar menitik beratkan soal kebersihan dan penjagaan rambut yang sempurna. Membelikan alatan kebersihan seperti sabun dan syampoo untuk anak-anak serta mendapatkan rawatan sekiranya terdapat jangkitan kuman, kutu dan sebagainya. Apabila semua ini dilaksanakan saya rasa tidak timbul lagi isu kutu di kalangan pelajar. Maka secara tidak langsung tiada lagi guru yang akan memeriksa kutu kepala tetapi kembali kepada tugas hakiki iaitu mengajar dan memeriksa lembaran kerja.
'
“Menyelesaikan masalah pelajar umpama memadamkan api yang marak membara, puncanya perlu dicari dan difahami, barulah masalah dapat diatasi."
'
'

No comments: