15 May 2009

Karnival Kerjaya, Penulisan Modul, Program Motivasi, Sekolah Kluster Dan Kematian..

Agak lama saya tidak menulis di blog ini. Banyak perkara hendak dicoretkan tetapi kekangan masa menyebabkan saya tidak berkesempatan untuk berbuat demikian. Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman saya pada minggu lepas. Kesemuanya saya rangkumkan hanya dalam satu artikel sahaja. Melihat kepada tajuk sememangnya minggu lepas banyak memberikan saya pengajaran dan pengalaman sebagai seorang insan dalam mengejar cita-cita dan impian disamping tidak mengabaikan hubungan kekeluargaan.
Pada tanggal 5 & 6 Mei baru2 ini telah diadakan satu Karnival Kerjaya dan Karnival Ppda Peringkat Putrajaya. Kedua2 karnival ini telah dicantumkan menjadi satu acara besar dalam kalendar PPWPP. Tugas saya dalam karnival ini adalah sebagai AJK promosi dan seranta serta AJK fotografi dan dokumentasi. Untuk promosi memang tiada masalah kerana kerja dilakukan sebelum program berlangsung tetapi untuk fotografi agak memenatkan kerana terpaksa berkejar ke sana ke mari memandangkan tempat karnival agak besar iaitu di Komplek Sekolah Presint 14 (1). Dengan bantuan rakan2 kaunselor dan guru2 terlibat program dapat berjalan dengan lancar sebagaimana yang telah dirancang. Sekalung tahniah buat penganjur program yang bertungkus lumus menjayakan program.
Sememangnya sebagai guru saya tidak dapat lari dari menurut perintah. Pada tanggal yang sama juga iaitu 5, 6 & 7 Mei diadakan Mesyuarat Pengurusan Penulisan Modul Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Sekolah Rendah Bil 3/2009 di Hotel Empress, Salak Tinggi, Sepang. Saya bersama dengan 3 orang wakil dari putrajaya perlu ke sana dalam rangka menyiapkan modul bimbingan yang telah pun masuk fasa akhir sebelum disemak semula dan dicetak. Memandangkan tarikh mesyuarat adalah sama dengan karnival kerjaya maka terpaksalah saya berulang alik dari Sepang ke Putrajaya untuk kedua2 dua program tersebut. Cukup memenatkan kerana ada tugasan modul yang saya bawa untuk disiapkan sewaktu karnival berlangsung, ada tugasan karnival yang saya terpaksa siapkan di waktu penulisan modul. Perkara ini saya lakukan bila ada masa terluang. Syukur jarak dari sepang ke tempat karnival hanya lebih kurang 25 km sahaja. Sekiranya jauh seperti di Melaka dahulu memang terpaksa saya korbankan salah satu darinya walaupun kedua2nya saya minat.
Dalam kesibukkan berkejar-kejaran ke Sepang dan Presint 14 saya ambil juga masa ke sekolah untuk menguruskan program motivasi bagi murid2 tahun 4 dan 5. Program ini disampaikan oleh sebuah syarikat dan unit bimbingan dan kaunseling bertindak sebagai penganjur. Segala tugas telah diagihkan dan diuruskan dengan sebaik mungkin. Sewaktu hendak pulang tiba-tiba Guru Besar memberitahu bahawa sekolah kami telah pun mendapat pengiktirafan sebagai Sekolah Kluster Kecemerlangan. Untuk itu satu pengumumuman telah dibuat oleh beliau untuk memaklumkan kepada semua guru dan murid berkaitan hal demikian. Tahniah kepada semua pentadbir, guru dan staf kerana bekerja keras menjadikan sekolah ini sebagai sekolah kluster.
Dalam suka ada dukanya. Panggilan telefon dari isteri saya memberitahu bahawa opahnya telah kembali kerahmatullah pada malam 6 Mei dan akan disemadikan pada pagi 7 Mei 2009. Dari Sepang saya bergegas pulang ke rumah seterusnya ke sekolah untuk mengambil cuti rehat khas pada hari jumaat memandangkan jenazah akan dikebumikan di Kuala kangsar Perak. Walaupun memandu agak laju tetapi takdir Illahi menentukan kami sekeluarga tidak berkesempatan untuk melihat wajah arwah buat kali yang terakhir di depan mata. Isteri saya adalah orang yang paling sedih kerana tidak dapat berbuat demikian. Kesedihannya bertanbah apabila mengenangkan situasi yang sama dialami sewaktu arwah atuknya dahulu meninggal. Kesempatan yang ada kami ziarai juga pusara opah dan apa yang kami dapat lihat hanyalah tanah kuburnya yang masih merah dan batu nisan. Menurut kata ibu mertua Opah pergi dalam keadaan yang cukup tenang dan mudah disamping mulunya sentiasa berzikir mengingati Allah. Semoga Allah mencucuri rahmat kepada arwah Opah dan menempatkannya bersama dengan orang2 yang beriman. Al-Fatihah.
'
'
'

No comments: