20 August 2009

Eksplorasi Diri Menjadi Kaunselor Unggul

Perancangan sebenarnya saya perlu berada di sekolah membantu panitia agama untuk menganjurkan program solat hajat dan qiamullail untuk murid2 tahun 6 yang bakal menduduki peperiksaan UPSR tidak lama lagi. Tugas saya agak penting iaitu sebagai pengacara majlis dan memberikan tazkirah kepada hadirin yang hadir terutamanya ibu bapa. Segala-galanya berjalan seperti biasa sehinggalah saya menerima sms dari En. Ab Aziz Mohd Yatim iaitu Penyelidik Jabatan Bimbingan dan Kaunseling, Fakulti Sains kognitif dan Pembangunan Manusia, UPSI sama ada saya mahu mengikuti kursus anjurannya atau tidak. Sememangnya hati saya memang ingin ke sana kerana mahu menimba ilmu tambahan pula En. Aziz akan menggunakan modul Prodigy yang telah dihasilkan melalui kajian dan pembangunan yang dilakukan olehnya. Malam itu juga saya memberitahu guru2 panitia agama terlibat yang saya terpaksa menolak untuk program di sekolah dan hadir ke kursus anjuran UPSI. Alhamdulillah saya mendapat kerjasama penuh dari mereka yang memahami.
Petang tu saya bersama isteri dan anak bertolak ke Tanjung Malim seterusnya ke Pusat Latihan Pertanian Kalumpang, Selangor iaitu tempat kursus diadakan. Alhamdulillah saya dapat sampai tepat pada masanya dan sesi pertama iaitu ice breaking belum dimulakan. Agak terkesima pada mulanya kerana anggapan saya hadirin yang hadir adalah sebaya dengan saya iaitu guru2 yang mahu menggunakan modul ini tetapi rupa-rupanya mahasiswa mahasiswi UPSI KKG2023: Kelompok Berstruktur Program Bimbingan dan Kaunseling dan kursus ini adalah kursus wajib bagi mereka. Kursus “Kem Eksplorasi kaunselor Unggul” ini merupakan anjuran Jabatan bimbingan dan Kaunseling FSKPM UPSI. Ia dijalankan selama tiga hari dua malam dari 14 hingga 16 Ogos 2009. Jumlah keseluruhan peserta termasuk saya adalah 101 orang. 21 lelaki dan selebihnya perempuan. Mahu tidak mahu saya tebalkan juga muka bergaul dengan mereka yang pada asalnya mereka sangka saya adalah fasilitator bagi kursus tersebut. Dengan menggunakan pengalaman dan ilmu bidang kaunseling bina hubungan dapat diadakan. Sesi ice breaking yang dianjurkan pada malam itu betul2 dapat memecahkan tembok pemisah antara kami sehinggakan saya dapati ramai yang begitu enjoy dengan segala aktiviti yang terdapat dalam sesi tersebut. Akhir sesi kami dipecahkan kepada sepuluh kumpulan dan saya berada dalam kumpulan lapan dan memiliki sepuluh orang ahli, dua lelaki 8 perempuan. Seorang berbangsa Iban, tiga orang berbangsa Cina dan selebihnya Melayu dan mereka sangat baik dan menghormati saya.
Serba ringkas perjalanan kursus ini, pada malamnya dimulakan dengan Ice Breaking, awal pagi Senaman Korporat, Personaliti Warna, Kemahiran Komunikasi PAC, Seterusnya Kembarun Sekitar Pekan Kalumpang, Bina Pasukan, Proses Kembarun Dan Bina Pasukan, Kemahiran Belajar 5 Domain, Motivasi Tenaga Bawah Sedar, energizer dan penggulungan modul. Apabila sudah berkerjaya sebagai kaunselor saya lebih nampak akan kepentingan setiap modul yang dijalankan dan apakah kebaikannya kepada murid tambahan pula saya sendiri yang mengalami situasi tersebut. Banyak pengalaman yang saya dapat ambil dari awal kursus sehinggalah akhir kursus dijalankan. Perbezaan yang ketara apabila menjalani kursus ini ialah setiap modul dirangka berdasarkan teori dan konsep tertentu dalam bidang kaunseling.
Selama dua malam berturut2 saya pulang hampir lewat malam ke rumah kakak ipar di mana isteri dan anak saya ditempatkan sementara. Malam kedua agak sayu hati apabila pulang dan melihat anak yang sudah lena dan nyenyak tidur di samping isteri yang terpaksa berjaga malam menunggu saya. Sesungguhnya mereka adalah sumber inspirasi dan sumber kekuatan saya. Walaupun kursus ini tidak wajib bagi saya tetapi atas tujuan dan niat untuk meningkatkan kemahiran dan potensi diri saya jalani jua dengan tabah. Terima kasih kepada En. Aziz dan En. Takiuddin kerana membenarkan saya menghadiri kursus ini, terima kasih kepada ahli kumpulan yang memberikan kerjasama dan menerima saya seadanya, terima kasih kepada isteri dan anakku yang dikasihi. Semoga dengan usaha dan perhatian kalian membantu saya untuk menjadi kaunselor yang unggul pada suatu hari nanti.
'
'
'

No comments: