28 April 2009

Dalam Dok Kata.. Malapetaka Melanda Jua

Semalam saya ada memberi respon berkaitan "Budaya Nabil & Aril" iaitu trend baru artis2 kita yang sudah tidak segan silu berpelukan dengan perempuan yang bukan mahram kemudiannya memberikan alasan yang membelakangkan agama atau dengan kata lain alasan yang hanya layak diungkapkan oleh budak pra-sekolah sahaja. Hari ini laporan akhbar kosmo muka hadapan membuktikan gejala ini sudah mula menular ke sekolah. Berikut petikan akhbar yang menunjukkan gejala ini sudah semakin parah dan perlu dibendung segera;-
'
Pesta ponteng Teluk Chempedak - Pelajar lelaki, perempuan berpeluk-pelukan dalam air
'
KUANTAN - Di Kuala Lumpur, kompleks beli-belah, kafe siber dan taman rekreasi kerap dijadikan tempat tumpuan ponteng sekolah. Rupa-rupanya pelajar di sini lagi hebat. Mereka berkumpul di sekitar pantai Teluk Chempedak bagaikan ada satu pesta di situ. Lebih berani pelajar lelaki dan perempuan tanpa segan silu dipandang pengunjung lain sama-sama mandi-manda dan berpeluk-pelukan dalam air.
Tidak dinafikan pusat peranginan itu memang popular sebagai destinasi 'pesta ponteng' terutama di lokasi yang terlindung di sebalik Bukit Pelindung. Tinjauan Kosmo! semalam, setelah mendapat maklumat daripada orang ramai mendapati tidak kurang 15 pelajar lelaki dan perempuan lengkap berpakaian sekolah sedang asyik berpesta ponteng dan mandi-manda.
Kebanyakan pelajar lelaki membuka baju masing-masing manakala yang perempuan berseluar panjang ketat dan berbaju kemeja T. Mereka kelihatan begitu riang sekali sambil menjerit-jerit kegembiraan lebih-lebih lagi apabila si lelaki cuba memeluk.
Di pantai pula, beberapa pelajar yang tidak mandi hanya melepak sambil menghisap rokok atau tidur di pondok rehat yang disediakan oleh pihak Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) di situ. Kumpulan pelajar tersebut dilihat datang ke pusat perkelahan itu secara beransur-ansur sejak pukul 7.30 pagi dengan menunggang motosikal kapcai yang diletakkan di satu sudut tempat letak kereta MPK.
'
Ilmuwan Hati: Kepada ibu bapa yang mempunyai anak2 adalah diharapkan agar anda dapat memantau ke mana anak anda berada. Sekurang2nya mengetahui siapakah kenalan anak anda dan apakah aktiviti yang mereka lakukan apabila bersama. Sekiranya anda sendiri gagal untuk menjaga anak anda yang sekadar 2, 3 orang itu maka jangan diharap untuk guru2 menjaganya kerana mereka sendiri terpaksa menjaga hampir 40 orang anak dalam satu2 masa. Itupun belum termasuk anak mereka sendiri yang jumlahnya lebih kurang sama dengan anak anda. Apakah anda hanya akan memberikan perhatian apabila anak anda pulang memberikan seorang cucu yang tiada berbapa kepada anda.
Ingatlah yang tanggungjawab menjaga anak sendiri terletak di tangan ibu bapa bukannya orang lain. Sebab itu anak disebut sebagai amanah Allah kepada kita.
Sama-samalah mewujudkan kembali perasaan ambil peduli di kalangan kita sebagaimana orang2 tua dahulu melakukannya. Anak2 dahulu tidak berani melakukan sesuatu yang mencarik adat kerana perbuatannya akan ditegur oleh orang sekeliling dan disampaikan kepada ibu bapanya. Nahaslah anak tersebut apabila ibu bapa mereka menerima aduan. Tetapi situasi kini amat berbeza kerana orang yang menyampaikan pula akan nahas dimarahi oleh ibu bapa anak tersebut. Janganlah disebabkan anak kita disambar oleh api Neraka. Na’uzubillahi min zaalik!! Berpesan2 dengan kebenaran, berpesan2 dengan kesabaran.
'
'
'

No comments: