12 April 2009

Stress dan Personaliti..

Satu pengalaman yang amat beharga buat saya apabila dapat menganjurkan kursus dalaman kepada kakitangan sekolah sendiri. Ia menjadi lebih bermakna dan sukar dilupakan kerana penceramah yang memberikan ceramah serta mengadakan bengkel dalam kursus tersebut adalah saya sendiri. Sangat mengujakan apabila bercakap di hadapan orang yang mengenali diri kita tetapi masih mampu memberikan perhatian apabila kita bercakap dan melontarkan ide-ide seterusnya diterima dengan rasa senang hati. Rasa syukur dipanjatkan kehadrat Illahi kerana telah mempermudahkan saya untuk menganjurkan Kursus Mengurus Stress Melalui Pengurusan Personaliti pada 8 April yang lalu. Kursus ini diadakan di bilik mesyuarat SK Putrajaya Presint 9 (1) merupakan anjuran Unit Latihan Dalam Perkhidmatan. Kronologi kursus ini dianjurkan ialah apabila saya dijemput sebagai peserta kursus pengurusan stress yang diadakan di IPG Teknik kuala Lumpur pada 24-25 Mac 2009 lalu. Sehubungan dengan itu Guru Besar telah memberikan kepercayaan kepada saya untuk menganjurkan kursus kepada kakitangan sekolah dengan menggunakan peruntukan LDP.
Kursus Mengurus Stress Melalui Pengurusan Personaliti ini dirancang untuk membantu guru-guru dan staf agar dapat menguruskan stress yang mereka hadapi dengan sebaiknya. Kursus ini agak berbeza kerana menggunakan personaliti untuk menguruskan stress bukan seperti kursus lain yang menggunakan teknik pernafasan, regangan, senaman dan sebagainya. Kursus dimulakan dengan sesi ceramah berkaitan takrifan stress, fakta mengenai stress, punca stress, kesan stress dan strategi untuk menanggani stress secara berkesan. Sesi kedua pula guru dan staf menjawab soalan yang terdapat pada inventori personaliti warna dan sesi seterusnya penafsiran personaliti yang mereka wakili. Segalanya berjalan dengan lancar dan rata-rata peserta kursus nampaknya berpuas hati dengan kursus yang dianjurkan. Malah ada di kalangan mereka yang mencadangkan agar kursus sebegini diadakan lagi selepas ini sebagai kesinambungan kepada kursus ini. Di sini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada Guru Besar iaitu Pn. Nafishah yang memberikan kepercayaan dan tunjuk ajar kepada saya walaupun asasnya saya merupakan seorang guru baru di sekolah ini. Terima kasih juga kepada semua yang membantu menjayakan kursus terutamanya rakan kaunselor Pn Norlida, Cc Nasiam dan Kak Ana. Terima kasih kepada rakan guru-guru yang sudi meluangkan masa mengikuti kursus yang saya anjurkan ini. Semoga ilmu yang telah dicurahkan diamalkan dan dikembangkan kepada insan lain agar ia menjadi ilmu yang bermanfaat yang bakal membantu kita apabila bertemu dengan Robbul Jalil kelak. Bersama memartabatkan profesion perguruan.

'
'
'

No comments: