28 April 2009

Program Turun Padang Bersama Murid


Kelihatan murid khusyuk memberikan tumpuan pada sesi ceramah motivasi belajar.
'
Kalau pemimpin2 sekarang sibuk turun padang secara mengejut maka hari ini saya juga berkesempatan turun padang secara mengejut iaitu untuk bersama2 dengan semua murid tahun 5 di sekolah saya. Satu ceramah motivasi belajar (bimbingan kelompok) selama tiga waktu pembelajaran diadakan untuk mengisi ruang disebabkan ketiadaan ramai guru di sekolah kerana ada urusan lain di luar. Hasil perbincangan dengan pentadbir dan guru bertugas saya mencadangkan untuk bersama murid tahun 5 sebagai alternatif. Pandangan saya diterima dan saya memilih tajuk “Bagaimana Menjadi pelajar Cemerlang” untuk disampaikan kepada murid2 terlibat.
Walaupun merupakan program yang tidak dirancang pada awalnya tetapi ia dapat berjalan dengan lancar dan sempurna hasil komitmen yang diberikan oleh guru dan murid. Permulaannya saya agak risau kerana murid secara kebiasaannya tidak boleh memberi tumpuan dalam tempoh masa yang lama tetapi tidak sangka pula mereka tekun mendengar celoteh saya dari awal hingga akhir. Satu pengiktirafan kepada saya dari mereka secara tidak sedar dan sebagai guru saya menyedarinya. Terima kasih anak didikku sekalian.
Sesi dimulai dengan senaman ringan, seterusnya teknik senyuman 1,2,3. Kemudian disusuli dengan penerangan mengapa perlu cemerlang, penentuan matlamat, punca gagal, sifat belajar, ciri2 pelajar cemerlang, sambil disulami video2 berkaitan dan diakhiri dengan nyanyian lagu motivasi dan zikir. Melalui pemerhatian dan maklum balas kebanyakkan murid menyukainya dan saya dapat lihat dari riak wajah serta reaksi mereka apabila ceramah disampaikan dan sesudah ceramah disampaikan. Benarlah kata peribahasa “Hanya jauhari yang mengenal manikam.”
Buat anak muridku sekalian sekiranya kamu melayari blog ini, Amalkanlah apa yang cikgu ajar dan sebarkanlah ilmu tersebut kepada rakan-rakan yang lain ataupun kepada adik-adik kamu. Mudah-mudahan kamu menjadi orang yang berguna dan dimuliakan Tuhan atas sikap kamu yang memuliakan ilmu dan memuliakan guru. Teruskan belajar dan jangan lupa untuk senyum 1.. 2.. 3… yea!!

'
'
'

No comments: